søndag 22. november 2009

Du vet du er stressa når...

De som kjenner meg vet at jeg er utrolig stresset av meg. Uansett hva jeg skal, så får jeg for meg at jeg har det travelt. Jeg er stort sett alltid ute i god tid, men stresser likevell.. Jeg stresser selv om jeg har fri og ikke har noen planer for dagen. Det viktig å få gjort mest mulig på kortest mulig tid.
Her kommer en liste med ting som bekrefter at jeg stresser..


Du vet du er stressa når...

- du får angst av å se yttergangen. Pulsen stiger og du kaster på deg klærne for å komme deg fortest mulig av sted selv om du egentlig har god tid.
- du får for deg at det er en god ide å spise wraps mens du kjører bil i mørket på isete veier. (Noe som foresten resulterte i ekstraarbeid i form av vaksking av klær og bil..)
- du lakkerer negler, snakker i telefonen eller pusser tenner mens du sitter på do. (Eller kombinerer alt på en gang).
- du leser bok og følger med på et tv-program samtidig.
- babyen din er opplært til sluke et grøtmåltid på null komma niks.
- 6 åringen din insisterer på å få ha egen vekkerklokke så han kan stå opp litt tidligere enn deg for så å være klar til å dra når mamma ser den fryktede gangen og stressfaktoren slår inn for fult.
- du kjører hjemmefra i en totalt nediset bil, eneste sikt du har er et hull i isen på fronruta på 10x10 cm.
- du kommer på jobben i GOD tid, men likevell har sovesveis og ikke korrekt uniform.
- du skjærer opp brødet i butikken for å spare tid på å slippe å ta frem brødkniven og fjøla og koste opp smulene.
- du spiser mens du går og samtidig snakker i telefonen.
- du blir helt hysterisk fordi katten smatt forbi deg og inn i det du er på tur ut. Du har da ikke tid til kattejakt!
- du tar deg selv i å spise kun et stort måltid i løpet av dagen for å spare tiden det tar å lage seg mat flere ganger.
- du sitter på sykehuset og venter på avtalen som ikke er før om 1,5 timer, og dette etter å ha råkjørt hjemmefra til Trondheim for å komme i tide.
- du ikke tar av deg ytterjakken når du endelig har tatt deg tid til å besøke noen.
- du røyker en sigarett og drikker en kaffekopp på 25 sekunder.


Stress betegner en belastende fysisk eller psykisk tilstand. Kortvarig stress kan være nyttig, mens langvarig stress kan medføre risiko for livstruende sykdommer. Det henger særlig sammen med utskillelsen av adrenalin og kortisol. Det er dokumenteret at langvarig stress kan forårsaker helseproblemer, slik som å skade hjertet og kretsløpet, og det øker risikoen for alvorlige infeksjonssykdommer og kreft. Det er også funnet sammenheng mellom stress/stressfett og f.eks. benskjørhet og diabetes.

Lurer egentlig på hvordan det skal gå med meg jeg...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha :D
Kjæmpe gøyittj innlegg!!
Bra d enn ikkje e ålæn om ta der.. ;)